Hej! Idag sätter jag för ovanlighetens skull in mitt anförande i lagtingsdebatten idag 14 januari den s.k. inmateriell konventionen eftersom frågan är principiellt intressant (i alla fall för oss som det är lite nörd-varning för när det gäller Ålands särställning!)
_______
Fru talman!
Efter utskottsordförandens - som
vanligt - utmärkta redogörelse för utskottsbetänkandets innehåll finns det ingen orsak att ytterligare beröra
den aktuella konventionens materiella innehåll annat än på två avgörande
punkter:
avsaknaden av ett omnämnande av Ålandsöverenskommelsen från 1921 i
Katainen-regeringens proposition till riksdagen och lag- och kulturutskottets
uppmaning till LR att undersöka möjligheten att i likhet med Färöarna sikta på
ett associerat medlemskap i FNs organisation för utbildning, vetenskap och
kultur, dvs. Unesco.Tillåt mig dock börja med ett litet om än dock enligt min mening intressant sidospår. När jag igår satte mig ner för att fundera på innehållet i detta anförande, dök det nämligen plötsligt upp i minnet en ca 15 år gammal upplevelse: beskedet från skattestyrelsen och sedermera från HFD om att Julius Sundbloms minnesstiftelse inte kunde anses som en del av det finländska kulturarvet och därmed inte kunde komma i åtnjutande av den skatteförmån som under den tidpunkten reglerade motsvarande stiftelsers och deras gåvogivares skattevillkor.
Jag kommer ihåg att vårt juridiska ombud Kai Uotila var mäkta upprörd –
precis som stiftelsens ansvariga - över denna tolkning men i o m HFD-utslaget
var dörren stängd. Trots att ju
stiftelsen i högsta grad ägnar sig åt ett kulturinriktat arbete, om än inte av
det direkt finska arvet.
Utgående från detta agerande är det kanske inte så
konstigt att undervisnings- och kulturministeriets tjänstemän inte klarade av
att få till en reg.prop som ger en mer heltäckande bild av Finlands samlade
kulturarv. Med anledning av detta har LKU alltså valt att
uppmana LR att upplysa ansvariga ministerier om Ålands rätt till delaktighet i
förhandlingar om bl.a. internationella fördrag och på samma gång
uppmärksamgöra ministerierna om att
Finland förbundit sig till Ålandsöverenskommelsen och därmed bär på ett
kulturarv inom ramen för den nu aktuella
konventionen.
Personligen finner jag det direkt märkligt att det
ska vara så svårt att få aktörerna inom den finska statsmakten att agera på ett
sätt som svarar upp mot SjL:s bestämmelser när det gäller den internationella nivån.
Det finns ju inte bara särskilda kontaktpersoner inom alla ministerier.
Dessutom finns det särskilda handböcker där Ålands särställning lyfts fram och
med tydliga anvisningar om hur Åland involveras i processens olika delar.
I den av justitieministeriet utarbetade handboken
sägs att syftet är att säkerställa att självstyrelsesystemet för Åland som
konstitutionellt system tillämpas klanderfritt och enligt principen om god
förvaltning. Efter att ha läst handböckernas åländska delar kan
jag bara konstatera att ministeriets ambitioner uppfylls bara innehållet ges
spridning och efterlevs.
Avslutningsvis några ord om Unesco och de åländska ambitionerna att uppnå ett associerat medlemskap. Enligt min mening finns det nämligen skäl för LR att särskilt utreda frågan om huruvida Åland bör söka en form av medlemskap i en internationell organisation vars grundläggande konventioner vi inte till alla delar kunnat ge vårt bifall till pga. beståndsdelarna i det åländska nationalitetsskyddet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar