Det politiska sommaruppehållet brukar alltid innehålla några önskemål från massmedia om leverans av tankar - så även detta år. Nedan återfinns mina visioner om Åland år 2030 på uppmaning av Ålands Radio (sändes den 31 juli).
Trevlig läsning!
Harry
____________________
Harry Jansson, ordförande Åländsk
Center
Bästa lyssnare!
Att vakna
upp en sommardag på Åland år 2030 blir som att möta samma värld som idag men
ändå har otroligt mycket hänt från och med i år och 17 år framåt. Men det är
väl med förändringarna i samhället som med så mycket annat: det händer hela
tiden någonting varje år, varje månad, varje dag.
Utmaningen
denna gång ligger i att jag ska berätta för er bästa lyssnare om hur Åland
idealt ser ut år 2030. Visserligen finns det ett minst sagt cyniskt politiskt
ordspråk som lyder; ”Det är farligt för en valbar politiker att
säga något som någon kan komma ihåg” men jag tror ingen kommer att minnas dessa ord om 17 år så
fältet är fritt för mig denna gång!
Min
förtjusning i klassiska ordspråk gör att jag bara måste få citera den brittiska
filosofen Edmund Burke som redan på 1700-talet uttalade följande visdom: ”Du kan aldrig planera framtiden med hjälp av
det förflutna”.
Tyvärr kan
jag inte riktigt hålla med den gode Burke,
i alla fall om vi tänker oss framtiden ur ett mer kortsiktigt perspektiv. Men Burke kunde lika lite som någon annan
förutspå den tekniska utveckling som på mindre än 100 år för alltid förändrade världen,
på gott och ont. Idag vet vi alla att det på det tekniska området kommer att
hända en hel del som påverkar allas vår vardag fram till 2030.
En av mina
visioner är att vi kommer år 2030 att med glädje marknadsföra Åland som Den
Gröna Ön eftersom ålänningarnas satsningar bl.a. på vindkraft gör att vi
producerar avsevärt mycket mer energi än vad vi gör av med. Med tanke både på
klimathotet mot vår jord och vår egen andel av utsläppen, är detta ett
nödvändigt bidrag från ålänningarnas sida till en mer hållbar utveckling.
Dessutom ett bidrag som är bra även för den egna ekonomin och sysselsättningen.
En utveckling som alla vinner på.
En annan
vision är att den fortsatta satsningen på egen livskraftig matproduktion, fri
från genmanipulation, har gett Åland starka exportprodukter samtidigt
som besöksnäringen har stärkts av att Åland blivit ett matland väl värt att
besöka.
Som centerpartist
är det med tillfredsställelse jag konstaterar att år 2030 har Ålands
småskalighet överlevt alla försök till centralisering och oavsett val av boplats
har ålänningen fortsatt nära till daghem och skola. T.ex. närheten till
kommunala omsorgshem gör att de äldre som så önskar kan bo hemma så länge som
möjligt. Det egna boendet kan varvas med sociala aktiviteter och den kommunala
hemtjänsten hjälper till efter behov.
De åländska
ungdomarna är efter grundskolan trygga i att de antingen har en studieplats inom
något av gymnasiets stora utbud eller en lärlingsplats som ger svar på om just
detta val av arbetsplats passar ungdomarna.
Sammantaget
har Ålands befolkning ökat sakta men säkert och lagom till 2030 passeras målet
om 30.000 ålänningar. En medveten politisk satsning på både att klara av
företagens generationsväxling och att stimulera till nyföretagande, särskilt
ifråga om energi och miljö, gör att sysselsättningsläget är fortsatt gott.
SJÄLVSTYRELSEN
För mig är
Ålands självstyrelse och därmed rätten till självbestämmande själva hjärtat i
vårt örike. Ett starkt självstyrelsehjärta förutsätter att de åländska
politikerna klarar av varje tids speciella utmaningar.
”Ett folk som inte har några visioner går
under” lyder ett annat ordspråk och tack vare självstyrelsen är vi
ålänningar ju i mångt och mycket ett eget folk eftersom vi själva till stor del
avgör hur framtiden ser ut.
Min vision
om Åland år 2030 är till denna del tydlig: Ålands status har uppfyllt alla krav
för att örikets särställning ska betecknas som ett s.k. permanent arrangemang med stöd av folkrätten. Ett sådant
arrangemang är tvingande för alla stater och alla länder har ett legitimt
intresse att kräva respekt för detta arrangemang. Vi behöver inte längre oroa
oss för politiska inslag i Helsingfors typ Sannfinländare när det gäller
hotbilder rörande Ålands konstitutionella ställning.
Jag utgår vidare
från att Finland senast i samband med Ålands självstyrelses 100-årsjubileum
2022 gått med på att den åländska
hembygdsrätten inte längre är fastlåst till finskt medborgarskap. Därmed
skulle denna felaktiga bindning vara ur världen och det offentliga Åland kan börja
behandla alla här boende på samma sätt. Åland är därför år 2030 ett mer demokratiskt samhälle där alla
inbyggare har samma politiska rättigheter.
För mig
behöver Åland utöver detta några andra avgörande beslut inom en rätt snar
framtid. Det ena är en uppdaterad och moderniserad Ålandsöverenskommelse mellan Finland och Sverige. Det andra, som
mycket väl kan vara ett resultat av den nya Ålandsöverenskommelsen, är att de
ålänningar som så önskar ska kunna erhålla svenskt
medborgarskap parallellt med det finländska.
För mig har
det en längre tid stått klart att vi ålänningar skulle behöva en ny
Ålandsöverenskommelse anpassad till tvåtusen-talets utmaningar och utveckling. När
Finland i Genève år 1921 tvingades acceptera en inskränkt suveränitet över
Åland på flera områden fick Sverige samtidigt en särskild roll som idag kallas
för Kin-state, dvs. en stat som har
ett särskilt ansvar för en befolkning som lever utanför landets egna
gränser. Sveriges roll som fadder,
garant- eller skyddsstat – det går som ni hör att ge detta speciella
förhållande många olika namn - har många
gånger varit av största vikt för oss ålänningar, oavsett om det handlat om
TV-frågor eller tillgången på utbildning.
Just den
nämnda TV-frågan har nog fungerat som en ögonöppnare för många åländska
politiker den senaste tiden. Trots att det politiska Sverige mer än gärna bidrar
till att trygga ålänningarnas rätt till TV-program från Sverige på alla
tillgängliga sätt, hjälper det inte längre med att hänvisa till
Ålandsöverenskommelsen.
Sakta men
säkert har Finland under årens lopp accepterat Sveriges särskilda ansvar för Ålandsfrågans
långsiktiga lösning. Där för är jag övertygad om att år 2030 kan vi ålänningar
glädja oss åt en ny Ålandsöverenskommelse. Egentligen borde den nya
Ålandsöverenskommelsen bli Finlands och Sveriges gemensamma gåva till ålänningarna i samband med nämnda
100-årsjubileum men vi kanske måste beakta att vi fram till år 2022 kommer att
ha fullt upp med att skapa och sjösätta Ålands nästa generation av
själstyrelselag. Som bekant heter det ju att den som gapar efter mycket kan
mista hela stycket.
De åländska
ungdomarna har under de senaste decennierna valt Sverige som studieland i allt
högre grad. Även om det totala antalet ålänningar vid svenska universitet och
högskolor säkert kommer att variera sett över tid, är jag övertygad om att ca. 70
procent av våra ungdomar fortsätter att
söka sig västerut för högre utbildning. Trots de språkliga och kulturella
banden ställer avsaknaden av svenskt medborgarskap till en mängd praktiska
problem, bl.a. när det gäller praktikplatser vid olika statliga myndigheter.
Min egen dotter är ett tydligt exempel på hur studier i statskunskap och folkrätt
gör det omöjligt att kombinera med den ack så viktiga praktiken vid riksdagen
eller inom den svenska utrikesrepresentationen.
Utöver våra
ungdomar så är det till Sverige vi ålänningar i framtiden måste vända oss i
ökad grad för att få tillgång till svenskspråkig service. Just avsaknaden av
svenskt medborgarskap blir det första hindret i flera avseenden.
Min vision
är därför att Sverige år 2030 än en gång levt upp till rollen som fadderstat och
beviljar svenskt medborgarskap till de ålänningar som så önskar. Inget
märkvärdigt egentligen med tanke på Ålands folkrättsliga status, ålänningarnas
ringa antal och alla de på Åland bofasta som inte kan tänka sig dubbelt medborgarskap.
Men för alla som inte vill uppleva gränsen i Ålands hav som ett problem ett
oerhört välkommet besked.
Ja bästa
lyssnare: i väntan på allt detta ska hända kan jag bara önska er alla en God
Framtid. Tack för att ni lyssnat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar