Inför Ålandsutställningen år 1976
författade
Thusse
Eriksson sitt
förmodligen
viktigaste
bidrag i
arbetet
för Ålands autonomi
och
dess utveckling.
|
Ända sedan jag som 15-åring började intressera mig för åländsk politik och i synnerhet relationerna till Finland, har Thusse Eriksson varit ledstjärnan och föredömet. Alltid på gott humör. Alltid stark i sak men ändå ödmjuk. En sällskapsmänniska ut i fingerspetsarna med en sångröst som charmade alla in i det sista. En sund åländsk nationalkänsla personifierad. Utgående från dessa lovord tror jag läsaren förstår att min objektivitet har sina brister, naturligt då en nära vän och inspiratör diskuteras. uppfattades av en del som för åländsk och därmed för radikal med tanke på relationerna österut. Men kan någon egentligen med gott samvete klandra Thusse för att han tidigt kom till slutsatsen att Åland behöver ett nationsbygge som ligger nära självständighet?
Faktum är att Finland redan vid första självstyrelselagens
tillkomst meddelade att målsättningen var en autonomi ”så långt det över huvud
är möjligt för ett landskap som inte utgör en egen stat”. Thusse valde att tidigt
börja tala om ”löftesbrott” från finska statens sida i och med att den utlovade
utvecklingen antingen drogs i långbänk eller aldrig infriades.
Orsaken till
den inledande markeringen ovan är att jag personligen är övertygad om att
självstyrelsen skulle ha stampat på stället och hela dess existens till och med
hotats ifall inte Thusse Eriksson som blott 32 åring startat sin politiska bana
år 1955. Under hela 17 år hade juristen förtroendet att leda det åländska
parlamentet och lade hela sin själ i att återuppväcka ålänningarnas
självstyrelsekänsla.
Thusse gavs tidigt epitet ”självstyrelsens kyrkstöt” av
sina kolleger i det som då benämndes landstinget. Jag minns särskilt Thusses berättelse
om att hans rätt enkla folder ”Åland – ett självstyrt landskap” från år 1964
väckte uppmärksamhet även bland de politiskt aktiva. En påminnelse om att
kunskapen och medvetenheten om arvet från Ålandsfrågans dagar just då inte var
optimal.
De som vill
sätta sig till doms över Thusse har skäl att beakta att särskilt 1960-talet var
en tid av kamp visavi Helsingfors. Starka krafter gjorde allt för att dagens
Självstyrelsegård enbart skulle ha byggts som ett annex till dagens statliga
ämbetsverk. År 1962 lanserade 25 riksdagsledamöter ett initiativ om att få
finska språket som undervisningsspråk i åländska skolor. Om vi ur den långa
listan av upplevda oförrätter nämner Finlands motstånd dels mot att
ålänningarna skulle få tillgång till svensk TV, dels Ålands anslutning till
Nordiska rådet, inser de flesta att denna epok kom att prägla Thusse för all
framtid. Thusses kritiker har under alla år tenderat att glömma bort att det mycket
just var tack vare talman Eriksson som allt ovan nämnda slutade lyckligt för
Ålands del.
Tidigare i
år utkom pamfletten ”I öbornas ägo?”, en ur tidigare lantrådet Martin Isakssons
synvinkel berättad skrift om den uppslitande konflikten med Thusse Eriksson i
slutet på 1960-talet. Den s.k. Gränges-affären kom under flera år att
påverka stora delar av den politiska vardagen. En trist upprepning av
1930-talets dragkamp mellan Julius Sundblom och Carl Björkman, de en gång så
såta ålandskämparna som till och med fängslades av finska staten i ett försök
att kväsa tanken på återförening med Sverige. Utan denna duo är det högst
osäkert om Ålandsfrågan fått den kraft som slutade i en unik folkrättslig
autonomi. Tragiskt att samarbetet skulle sluta i en långvarig konflikt, även
den gången mellan just talman och lantråd.
Låt mig
först av allt beklaga allt det obehag som drabbade både 1960-talets
huvudaktörer och deras närmaste. Politiska dragkamper i småskaliga miljöer
tenderar lätt att anta personliga drag och medför automatiskt än djupare
motsättningar. Jag kan inte heller till alla delar försvara Thusses planer på
1200 stugor avsedda enbart för rikssvenskar. I praktiken ett dispenssystem
specialsytt för att säkerställa inflödet av svenskspråkiga stugägare. Egentligen
helt i linje med det åländska nationalitetsskyddet men ändå komplicerat i och
med att på den tiden krävdes först den finska regeringens tillstånd till sådana
jordförvärv.
Jag kan
däremot till fullo förstå Thusses bevekelsegrunder att göra allt för att Åland
inte skulle förfinskas, särskilt med tanke på ovan nämnda stridsfrågor österut.
Det går även lätt att förstå att Gränges-affären eskalerade till en kamp mellan
det finska och det åländska och att just Eriksson-Isaksson blev motpolerna.
Lantrådet Isakssons insatser för det åländska samhällsbygget var på många sätt
avgörande för dagens välfärd. Men i personen Isaksson hittar vi också ett
vurmande för det finska och i synnerhet det finska språket. Något som även
framgår av dagboksanteckningar. Isaksson stödde även planerna på att koppla
ihop Åland och Finland med landsvägar. En förbindelse som i ett slag skulle ha
förändrat Ålands språkliga förhållanden.
Det är
troligt att allt detta gjorde att talmannen helt enkelt förlorade förtroendet
för Isaksson som den rätta att leda den åländska förvaltningen i en känslig
brytningstid. Den bitterhet som ”I öbors ägo?” präglas av är dock besynnerlig i
och med att Martin Isaksson hade ålänningarnas förtroende att verka både som
lantråd 1967-1972 och som landshövding i tio år därefter. Att Isaksson sedan
avslutar sin karriär som Finlands ambassadör på Island 1982-1985 gör denne
ålänning till en hittills unik person. I vilken mån Isaksson därmed ”belönades”
just för sina insatser för Finland på Åland är något som ska lämnas utan
kommentar denna gång.
Liksom en av sina företrädare, Julius
Sundblom,
kom även Thusse Eriksson
i slutet av sin levnadsbana
att i allt
högre grad beteckna Ålands fortsatta
samhörighet med Finland som politiskt
ohållbar.
|
Thusse
Eriksson fortsatte in i det sista att delta i Ålands självstyrelsepolitiska
diskussioner. Hans slutord var att Åland bör tillkämpa sig en sådan konstitutionell
ställning att hotbilden försvinner. ”Hotbilden” var som så många gånger förr
den tilltagande förfinskningen av Finland ihop med svenska språkets successiva
tillbakagång inom hela samhällskroppen. I en tid då svenskan allt mer sätts på
undantag, finlandssvenskar sparkas ur nordiska fonder och rikssvenskar mobbas
ut vid finska universitet, kan vi konstatera att Thusses slutord till alla
delar har fortsatt bärvidd.
Vi ska även
minnas att landstinget aldrig under de 17 talmansåren tvekade om att årligen
välja om Thusse till den ledande självstyrelseposten. Hans envetna vakthållning
kring Ålands svenskhet och konstitution hade alltså ett utbrett stöd i
parlamentet, även under de konfliktfyllda åren 1968-1970. Mitt huvudbudskap och
slutord är alltså att Thusse Eriksson var så oerhört mycket mer än
Gränges-affären.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar