ANFÖRANDE
12.11.2018
Kommunstrukturreformen
Harry
Jansson
Talman!
Sakta
men säkert närmar vi oss slutet på den första delen av en mycket speciell
process. Senaste veckas inledande debatt rörande LKU:s betänkande om reformen
av kommunstrukturen gick enligt ett redan etablerat och invant mönster.
Regeringsblocket är på alla sätt fortsatt övertygat om både reformens
välsignelser och behovet av att under hot och tvång tvinga samman 15 kommuner
till större enheter. Lika övertygade är vi inom oppositionen om att en
tvångslösning i kombination med hot om rättsliga åtgärder gör mera skada än
nytta och hotar att sätta långvariga negativa spår i det åländska samhället.
Sammantaget
debatterar vi nu resultatet av en osedvanligt klantigt skött process. Det är ju
alltid bra att det finns visioner och handlingskraft men när detta kombineras
med bristande insikter i både juridik och processhantering blir resultatet en
smärre katastrof. Trots hundratusentals euro i konsultarvoden till externa
utredare blev underlaget i det nu debatterade lagförslaget otillräckligt,
säkert mycket på den nyckfullhet som präglat hela skeendet. Jag tänker då
närmast på hur antalet kommuner varierat från en dag till en annan och där det
mest anmärkningsvärda förmodligen var tanken att hänföra Eckerö och Hammarland
till norra Ålands kommun. Betecknande för kvalitén i hela processen!
En
annan klumpighet är LR:s beslut om att i ett alltför sent skede pådyvla
kommunerna ett utredningsförfarande vars formella grund kraftigt ifrågasatts på
kommunalt håll. Här kommer det att bli intressant att ta del av utgången av den
klagan Hammarlands kommun riktat mot att kommunerna inte hörts på det sätt
gällande lagen om kommunindelning förutsätter.
Det allvarliga med denna del av
kommunprocessen är dock att detta parlament förväntas klubba förslaget om ny
kommunstruktur före de tre utredarna är klara med de tre kommunutredningarna. Från
utredarnas sida har deras oavhängighet i förhållande till LR betonats medan
kansliminister Fellman å sin sida hävdar att upphandlingen och därmed
kontraktet kräver att utredningarna endast kan sluta på ett sätt, dvs. att
utredningarna utvisar att tvångslagen kan försvaras utgående från
samhällsbehovet och övriga omständigheter.
Lagstiftningen är å andra sidan
så utformad att om utredningen visar att
kommunindelningen bör ändras, skall utredarna uppgöra ett förslag till ändring
i kommunindelningen och till de bestämmelser och beslut som behövs med
anledning därav. Här har vi alltså ytterligare en intressant ingrediens i
processen: kommer utredarna att rätta sig efter LR:s pekpinnar eller känner de
sig fria nog att göra en oberoende utredning, något som även kan leda till att
de förutsätter att det anordnas kommunala folkomröstningar.
Med tanke på lagtingets anseende hoppas jag att det finns
tillräckligt många i regeringsblocket som inser sitt ansvar och medverkar till
att tvångslagen i alla fall får vila tills dess att kommunutredningarna är
klara den sista december.
Talman!
Redan
i detta skede vill jag dock understryka att majoriteten i LKU tillsammans med
lagtingsdirektören – eller förmodligen främst tack vare sistnämnda – utfört ett
riktigt bra jobb med LR:s lagförslag. Med detta beröm avser jag att majoriteten
städat bort de värsta bristerna i lagförslagets tvingande del, den s.k.
tvångslagen och samtidigt förstärkt den i lagförslagets motiveringsdel tidigare
alltför svaga argumentationen.
Säkert
tror någon att vi från minoritetens sida gärna behållit t.ex. den smått
horribla tanken om ett medlingsförfarande där två ombud från berörd kommun i
juli månad nästa år suttit på makten att avgöra den egna kommunens framtid.
Faktum är dock att vi månar mera om lagtingets anseende som lagstiftare än att
vinna politiska kamper.
Jag
vill även betona att det sannerligen inte är vice ordförande Roger Erikssons
och hans kolleger som ska lastas för att den tilltänkta tvångsprocessen nu
ställs inför helt nya frågeställningar.
I
den reservation undertecknad och kollegerna Eklund och Häggblom fogat till
betänkandet framgår de starka dubier oppositionen har inför lagförslagets
första del. Detta trots utskottsmajoritetens redan omnämnda insatser.
Talman!
Den
stora elefanten i rummet är fortsatt den samma som då vi första gången
debatterade kommunstrukturen utgående från LR:s meddelande i april 2017 om den
planerade reformen: kan lagtinget direkt via en lag stuva om kommungränserna
eller har lagstiftaren utgått från att ändringar i den kommunala indelningen görs genom lag?
Skillnaden i dessa två tolkningar kan för den oinvigde vara lite oklar men i
sak är utgångspunkterna totalt olika.
Hårdrar
man tanken om tvångslagar som en möjlighet, kunde vi här och nu likväl ha haft
en lag som avskaffar samtliga i den nu aktuella reformens 15 kommuner. Eftersom
dagens LR består av utpräglade stadspartier är väl ett sådant scenario inte
helt främmande och förmodligen något en del redan drömmer om i smyg. Inom
parentes sagt så bortser jag här medvetet från att det finns en direkt märklig
finsk tolkning om att Finlands grundlag förutsätter att det på Åland alltid
finns minst två kommuner.
Den
som liksom undertecknad tror att det går att rubba den kommunala indelningen
enbart genom respekt både för den kommunala statusen och de berörda invånarna,
är övertygad om att ändringar ska ske enbart genom att i lag ange grunderna för
sammanslagning av kommuner, dvs. de förutsättningar som LR lite halvhjärtat
provat på att definiera i lagförslagets andra lags paragraf 4. Men här tog
tydligen orken slut redan i maj i år för det ytterst centrala begreppet
kriskommun saknar fortfarande ett innehåll på åländsk mark när
kommunstrukturlagen träder ikraft.
Utskottsmajoriteten
har febrilt försökt hitta stöd för att tvångslagar ska vara möjliga instrument
när folkviljan motsätter sig den egna kommunens upphörande och samgående. Faktum
är att alla de rättsliga sammanhang som åberopats av både LR och
utskottsmajoriteten tvärtom stärker bilden av att nya kommunbildningar är
möjliga endast om de följer uttalade demokratiska spelregler och där det finns
tydliga särskilda skäl för varje enskild reform. Alltså totala motsatsen till
det odemokratiska upplägg som LR-partierna förespråkar.
Talman!
Under
lag- och kulturutskottets hörande av sakkunniga i denna fråga har ett ord
återkommit för att beskriva LR:s ambitioner om ny kommunstruktur direkt i lag:
Åland är pionjär, dvs. tvångssammanslagningar har aldrig prövats förut ens i
Finland trots alla ansträngningar att skapa större enheter. Tror någon i denna
sal att en majoritet i Finlands riksdag verkligen skulle ha avstått från att
bruka tvångslagar om detta hade varit en hållbar juridisk väg?
Jag
hoppas att mina och kollegernas allvarsord i detta ärende gör att ni alla kan
förena er i mitt förslag om att ärendet bordläggs till måndagen den 20 november
2018.
Tack
för ordet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar