Spörsmålsdebatt
11 juni 2018
PAF-arvodena
Harry
Jansson ( C )
Förste undertecknare
Talman!
Sällan
har ett spörsmål känts mer naturligt än dagens nödvändiga debatt om hur
sittande landskapsregering handskas med ålänningarnas pengar och vilka
moraliska och etiska värderingar som ligger till grund för de beslut som
fattas.
Det
är i lägen som dessa som oppositionen måste stämma i bäcken och få igång en
principdiskussion om vad ett enskilt beslut kan få för konsekvenser, både på
kort och lång sikt. För vad är det som hindrar att sittande LR nästa år åter
fördubblar arvodesnivån med åberopande av samma motiveringar vi nu kan läsa i
svaret på spörsmålet?
Eftersom
PAFs VD hädanefter lyfter 28000 euro i månadslön borde förstås styrelsearvodena
hänga med, i alla fall om vi ska tro på regeringens motiv om att det ”krävs en balans mellan ledningens löner och
styrelsearvodena, eftersom det annars riskerar uppstå en brist på legitimitet i
styrelsearbetet.” Bästa kolleger, smaka på den motiveringen en gång till: ”brist på legitimitet”!
Menar
verkligen finansministern att PAF-styrelsens arbete skulle ha blivit illegitimt
ifall inte arvodena nått ny rekordnivå, dvs. att styrelsens arbete inte längre
skulle ha varit förenligt med rättsprinciperna? Med spänning ser jag fram emot
att ta del av LR:s närmare förklaring även till denna del och kommer till sist
att återkomma till de övriga motiv som återfinns under rubriken Landskapsregeringens beslut i
spörsmålsvaret.
Talman!
Beslutet
om helt nya nivåer i ersättning till en bolagsstyrelse i offentlig ägo, leder
oundvikligen till en allmän ökning av ersättningar inom den offentliga sektorn.
Risken för en snöbollseffekt är överhängande och oundvikligen tvingas sittande
LR svara på om det är rimligt att ÅHS-ordförande med ansvar för 90 M€, ca 900
anställda och alla ålänningars sjukvård ska lyfta 3000 euro i årsarvode när
PAF-ordföranden får 28000 euro för motsvarande roll i ett annat
offentligrättsligt bolag?
Är
det vidare rimligt att styrelseordföranden för ÅDA på onsdag denna vecka
erhåller 1500 euro i årsarvode för ett uppdrag som är den största utmaningen av
alla för det offentliga Åland, dvs digitaliseringen och dess miljonrullning?
Särskilt när personen ifråga är en av örikets främsta inom sitt gebit?
Talman!
En
manlig ordförande får nu fyra gånger mer betalt än sin kvinnliga företrädare.
Över
en natt är den övriga styrelsen dubbelt så kompetent som dagen före.
Tydligt
är att ministrarnas – och i synnerhet finansministerns omdöme sviktat -
förmodligen beroende på de hundratusentals euro som LR kastat ut på konsulter i
samband med kommunreformen.
Finansminister
Perämaa och övriga LR kunde i alla fall delvis ha klarat ansiktet genom att
satsa på en professionalisering av den nya PAF-styrelsen rakt igenom dvs att den
nya sammansättningen rakt igenom faktiskt motsvarat de minst sagt höga målsättningar
LR säger sig eftersträva om att styrelsen som helhet ska ha
branschkunskap, stark integritet, hög kompetens inom områden
som ekonomi, HR, riskhantering, affärsutveckling, digital marknadsföring,
digital utveckling, politik och regelefterlevnad. Utöver detta bör det finnas
erfarenhet av gediget ledarskap och en förmåga att fatta strategiska beslut för
att kunna skapa tillväxt på internationella marknader och samtidigt säkerställa
att Paf genomgående erbjuder sina tjänster på ett sätt som upprätthåller ett
ansvarsfullt spelande.
Jag tror det är bäst att var och en läser
nämnda målsättning i ljuset av resultatet av styrelsenomineringsprocessen.
Talman!
Den
tidigare PAF-ordföranden har i efterhand – och efter beslutet om efterträdarens
mångdubbla årsarvode – fått en kompensation i form av ännu ett årsarvode om
8000 euro. Denna extra ersättning är säkert motiverad med tanke på den
rättsliga process PAF varit och fortfarande är föremål för. Men det skulle
sannerligen sett snyggare ut om denna kompensation betalats ut direkt efter
2017 års avslut och inte som nu kan kopplas till den kraftiga justeringen av
PAF-arvodena 2018 och framåt. Nu framstår summan 8000 euro som LR:s smått
patetiska försök att i efterhand försöka leva upp till kravet på en anständig
jämställdhetspolitik.
Nämnda
kompensation leder oundvikligen till att tankarna går till alla tidigare
PAF-konflikter. När ska tidigare PAF-styrelser få liknande kompensationer i
efterhand av regeringen Sjögren? Det har ju faktiskt funnits situationer där
själva styrelsen personligen varit föremål för rättslig prövning och
inte som nu ”bara” handlat om PAFs ansvar som samfund.
Här
kan vi faktiskt tala om att tidigare styrelser haft en enorm press på sig men
har detta i efterhand kompenserats med fördubblad ersättning? Svaret är förstås
nej. Tills nu har arbetet inom PAF-styrelsen varit kopplat till engagemang och
vilja att säkerställa den för Åland så oerhört viktiga men samtidigt så oerhört
ifrågasatta spelverksamheten, ett ifrågasättande som förutom finska statens
klappjakt på bolaget fått ett ytterst ovälkommet tillskott i form av den bedrägerihärva
som drabbat en mängd åländska småföretag. Just nämnda spelskandal gör det extra
olyckligt att PAF dessutom hädanefter så starkt förknippas med egen girighet.
Talman!
Jag
lovade återkomma till motiveringarna under rubriken
Landskapsregeringens beslut
För det första: Citat: ”Inför beslutet 2018 bestämde
landskapsregeringen att arvodena skulle höjas till en konkurrenskraftig nivå.”
Fråga: när och av vem fattades det första
beslutet om att arvodena skulle justeras? Svaret indikerar att LR på en s.k.
överläggning gemensamt bestämt och faktiskt gett Mats Perämaa grönt ljus att gå
vidare med rekordnivåerna. Utgår att vi får en
För det andra: Citat: ”Det är inte en ansvarsfull ägarförvaltning
att fatta beslut som innebär att styrelsen är underbetald.”
Fråga: hur kunde det vara möjligt att nu
göra en skyhög höjning av bl.a. PAF-ordförandens arvode till 28000 euro när
tidigare ordförandena mötts av kalla handen inför begäran om betydligt lägre
justeringar?
För det tredje: Citat: ”Istället var avsikten att säkerställa att
styrelsens arvoden motsvarar det engagemang och den tidsanvändning som krävs.”
Fråga: vilket engagemang och vilken
tidsanvändning är det LR här avser, vid sidan av sedvanligt styrelsearbete, inläsning
på mötesagendan, studieresor och annat organiserat arbete? Är inte detta i
själva verket ett krav LR har på alla sina styrelser, oavsett nivån på
ersättningen?
Sedan har vi då den minst sagt famösa
kommentaren om risk för bristande legitimitet i styrelsearbetet, dvs att
PAF-styrelsen i annat fall inte skulle ha rättmätigt eller berättigat. Som sagt
mest spännande att lyssna till denna av alla förklaringar! Lovar att vara idel
öra!
För det fjärde och sista: Citat: ”Tanken på ett månadsarvode tilltalade
eftersom det ger styrelsen besked om att styrelsearbetet inte ska präglas av
att delta vid möten, utan av ett fortlöpande engagemang och arbete för
Paf:s och ägarnas bästa intressen.”
Fråga: även här önskas det en
redogörelse för vilka förväntningar LR har på den nya styrelsen. Svaret
indikerar att även de vanliga ledamöterna ständigt ska vara engagerade och
arbeta för PAF. Hur ska denna målsättning uppnås och hur avviker detta från
tidigare styrelsers sätt att ta ansvar? Personligen blir jag smått orolig om
andra än styrelseordföranden ska blanda sig i den dagliga verksamheten. Här
måste LR rimligen ha blandat ihop ordförandens och övriga ledamöters uppdrag,
hoppas jag i alla fall.
Redan före vi tar del av LRs goda och
mindre lyckade förklaringar, är det på sin plats att konstatera att det nu
behövs en analys och diskussion om PAFs uppgift och roll i det åländska samhället. PAF
måste i högre grad än idag framöver förknippas med moral och etik som en
självklar värdegrund.
Talman!
Svaret
på spörsmålet innehåller alltför många krystade förklaringar och det är därmed självklart
att vi undertecknare av spörsmålet återkommer med ett förslag till kläm under
den fortsatta debatten.
Great blog!!
SvaraRaderaI also have a blog, and I'm trying to get visit from every country. I would really like to get a visit from Åland
If you can, please come back and visit mine:
http://albumdeestampillas.blogspot.com
Thanks,
Pablo from Argentina