I början på december 2017 briserade det som jag valt att benämna som fastighetsskatteskandalen. Under tidig höst började skatteförvaltningen förvarna ett betydande antal ålänningar om att deras fastigheter var föremål för omvärdering på så sätt att impediment hädanefter ska anses vara skattepliktig mark. Men kommunerna, dvs. skattetagarna, fick aldrig information från skatteförvaltningen om att det nu påbörjats ett arbete som i vissa fall slår oerhört hårt mot enskilda personer och samtidigt gör att de kommunala fastighetsintäkterna skjuter i höjden 2018. Eftersom flera frågat efter innehållet i mitt brev till skatteförvaltningen väljer jag att publicera texten i sin helhet för den som är intresserad.
_________________________________________________________________________________
Mariehamn
den 5 januari 2018
SKATTEFÖRVALTNINGEN
Generaldirektör
Arto Pirinen
PB 325
FIN-00052 SKATT
Ärende:
Anhållan om att principerna för
värdering av åländska fastigheter inte ändras under skatteåret 2018 inom ramen
för fastighetsbeskattningen
Ärade Generaldirektör,
Skatteförvaltningen har under hösten
2017 börjat sända ut brev till åländska fastighetsägare med besked om att
uppgifterna gällande deras fastigheter korrigerats. Felet korrigeras enligt
breven i de uppgifter som utgör grunden för fastighetsskatten 2018. Som orsak
till korrigeringarna anges bl.a. tre olika domslut från Högsta
förvaltningsdomstolen år 1997.
Beskattningsvärdet för ett begränsat
antal fastigheter kommer enligt de nya tillämpningsdirektiven att leda till
drastiskt höjd skattebörda.
Tyvärr har inte berörda
fastighetsägare förstått innebörden av de utskickade breven och det var först
den 7 december undertecknad erhöll vetskap om att ett betydande antal
fastigheters beskattningsbara areal utökats på ett alarmerande sätt. Låt mig
som ett exempel nämna ett skärgårdshemman vars beskattningsbara areal förändras
från ca 30.000 m2 till över 2 miljoner m2. Konsekvenserna blir som Ni förstår
orimliga till följd av den ekonomiska belastningen för enskilda personer.
Jag vill redan i detta skede understryka
att jag inte ifrågasätter den juridiska bakgrunden till omtolkningen av
fastigheternas beskattningsbara areal. Det är även korrekt att via brevutskick
förvarna fastighetsägarna om att det utifrån kommande
fastighetsskattedeklaration finns en möjlighet att anföra omständigheter som
påverkar respektive fastighets värdering.
Problemen med skatteförvaltningens
förfaringssätt är följande:
a) De åländska
självstyrelsemyndigheterna har inte informerats om den förestående
omvärderingen av det som hittills ansetts vara t.ex. impediment utan egentligt
värde. Det är ytterst sannolikt att Ålands lagting med omedelbar verkan
skulle ha ändrat Fastighetsskattelagen
för landskapet Åland (ÅFS 15:1993) ifall vetskap om ovanstående nyordning
hade förelegat.
b) Enligt Självstyrelselagen för Åland (FFS 1144/1991) har alla
riksmyndigheter en allmän skyldighet att bistå de åländska
självstyrelsemyndigheterna. Detta gäller speciellt om
regleringen på området är olika i riket och på Åland och den finska
regleringen och tillämpningen trots detta genom blankettlagar påverkar
tillämpningen på Åland.
c) De åländska kommunerna har senast den
17 november 2017, såsom regelverket stipulerar, beslutat om
fastighetsskattesatserna för skatteåret 2018 utan att vid det tillfället ännu erhållit
vetskap om att de aktuella förändringarna i fastighetsbeskattningens principer
var förestående. Kommunerna har alltså
fattat sina beslut utgående från felaktiga grunder och har därför
brustit i sin plikt i förhållande till kommunens medlemmar.
d) Till skillnad från
regleringen för övriga Finland, genom 11 § 3 mom. fastighetsskattelagen (FFS
654/1992), finns på Åland genom 2 § 1 mom. fastighetsskattelagen för landskapet
Åland (ÅFS 1993:15) ingen minimigräns för den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen
om 0,93. De åländska
fastighetsägarna kommer att försättas i en ytterst ojämlik ställning
eftersom närmast slumpen avgör huruvida en kommun tillämpar även den allmänna
skatteprocenten inom fastighetsbeskattningen.
e) Skattebyrån på Åland har, efter det
att den förestående nyordningen blivit offentlig, den 18 december 2017
informerat Ålands landskapsregering och Ålands Kommunförbund om att det fram
till den 29 december 2017 fanns en möjlighet för de åländska kommunerna att
justera 2018-års fastighetsskattebeslut. Denna information skickades av någon
anledning aldrig till kommunerna från skattebyråns sida. I ett fall höll
en av de mest berörda kommunerna fullmäktigesammanträde mellan jul och nyår.
Eftersom nämnda information inte inkommit till kommunen, hade de
förtroendevalda inte kännedom om möjligheten att i efterhand justera
fastighetsskatten för skatteåret 2018.
f) Ålands landskapsregering meddelade
redan i december 2017 att Ålands lagting kommer att föreläggas ett lagförslag
som retroaktivt återställer status quo i den åländska
fastighetsbeskattningen. En sådan justering av den åländska
fastighetsskattelagen lagen kommer att
medföra behov av omfattande ändringar i skatteförvaltningens register med
åtföljande kostnader. På basen av det sätt som lagförslaget aktualiserats, är
det givet att man från åländsk sida förutsätter att skatteförvaltningen ensamt
bär kostnaderna.
Utgående från ovan presenterade
problem, anser undertecknad att en mängd förvaltningsrättsliga frågeställningar
kan aktualiseras. Jag nöjer mig i detta skede med att betona, förutom den
allmänna tjänstemannaplikten, att medborgarna enligt förvaltningslagen alltid
ska kunna förlita sig på den s.k. förtroendeskyddsprincipen (som framgår av 6 §
i rikets förvaltningslag (FFS 434/2003).
Min förhoppning är att skatteförvaltningen, i ljuset av ovan nämnda
problematik, ska besluta att de åländska fastigheterna ännu under år 2018 ska värderas
utgående från samma grunder som skatteåret 2017. På detta sätt kan ett mycket
besvärligt och omfattande juridiskt efterspel undvikas, både ifråga om kravet
på rättssäkerhet och berörda fastigheters värdering.
För egen del vill jag, inte som ett
hot utan som information, även meddela att jag har beredskap att anmäla
skatteförvaltningens hantering av ärendet till justitiekanslern. En åtgärd som
jag mer än gärna undviker att vidta.
Avslutning
Värderade Generaldirektör,
undertecknad hoppas att denna information är tillräcklig för att
skatteförvaltningen ska konstatera att de brister som funnits i drygt 20 år
inte kräver att de grundläggande principerna för god förvaltning och hantering
av frågor som påverkar Ålands självstyrelse åsidosätts på här angivna sätt.
Harry Jansson
Ordförande kommunstyrelsen Jomala
kommun
och även Lagtingsledamot Ålands
lagting
Ordförande lag- och kulturutskottet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar