Onsdagen den 18 april debatterade lagtinget förslaget om s.k. extra anslag för olika satsningar av infrastrukturell karaktär. Eftersom flera har frågat om Centerns syn på förslaget sätter jag för ovanlighetens skull in även ett av debattinläggen från lagtingsarbetet för den som är intresserad!
Centerns gruppanförande
Extra anslag 18.04.2018
Harry Jansson gruppledare
Talman!
Pengar är alltid bra att ha men det gäller att alltid se
till att sättet man förvärvar sina tillgångar på är långsiktigt hållbart.
Centern anser att landskapsregeringens förslag (Citat)”i syfte att säkerställa landskapets framtida infrastrukturella
funktioner” långt ifrån är hållbart till alla delar. Redan här vill jag
därför på Centergruppens vägnar uppmana regeringsblocket att återta
budgetförslaget om 45 milj. i extra anslag från Finland. Aldrig tidigare har
lagtinget förelagts en liknande framställning utan en på förhand garanterad gemensam
uppslutning. Låt mig i det följande redogöra för C-gruppens fem huvudmotiveringar
till varför förslaget om extra anslag i nuläget bör omprövas:
För det första befinner sig Åland och Finland i ett känsligt
förhandlingsläge om hur de ekonomiska relationerna ska utvecklas utgående från
Ålandskommitténs betänkande och där vi från åländsk sida av berättigade skäl
kräver en höjd nivå för avräkningens grunder. Det är oklokt att parallellt med
dessa förhandlingar inleda en process som oundvikligen leder till att
finansministeriet kommer att använda varje av Ålandsdelegationen beviljad extra
euro emot oss ålänningar i det som trots allt avgör vår framtida finansiella
styrka, dvs. klumpsummans storlek. Med andra ord: finansministeriets
företrädare kommer i alla sammanhang i korridorerna i Helsingfors peka på att
ålänningarna tillförts extra medel. Vi bör alla inse att summan 45 miljoner
motsvarar en investering om 10 miljarder via Finlands budget.
Från Centerns sida vill vi påminna om att varje hundradel vi
lyckas höja avräkningsbasen med generar ca tre miljoner årligen till Åland för
den grundläggande samhällsservicen. Ifall nästa generation självstyrelselag är
ikraft lika länge som sina föregångare, handlar det sist och slutligen om ett
sammanlagt belopp som landar runt 90 milj. Euro. Skillnaden mellan Åland och
Finland är 0,48 resp. 0,43 eller sammanlagt står närmare 500 miljoner på spel
och därför är vi från Centerns sida ytterst oroliga inför LR:s dåliga tajming i
denna fråga.
För det andra är vi inom C-gruppen oroliga för
ihopkopplandet av extra anslag med följderna för Åland av den i Finland långt
drivna vård- och landskapsreformen. Förändras avräkningen, dvs. Ålands
huvudinkomster, ska detta regleras på det sätt som självstyrelselagen anger,
dvs. genom samstämmiga beslut i Mariehamn och Helsingfors av resp. parlament.
Att göra extra anslag till kanalen för mera pengar till
Åland pga. en finsk reform är principiellt felaktigt, särskilt om vi betänker
att Åland oavsett skulle ha rätt att söka extra anslag för osedvanligt stora
engångsutgifter. Hur finansminister Perämaa argumenterat i förhandlingarna med
finansministeriet kan vi bara spekulera om men intrycket är att ministern tar
45 miljoner euro för givna – precis som om Ålandsdelegationen enbart är ett
organ som slaviskt följer politiska överenskommelser.
Och därmed talman, kan vi för det fjärde gå över till den
dåliga beredning och framförhållning som finansminister Perämaa uppvisat vid
detta ärendes tillkomst. Ministern har inte bemödat sig om att få oppositionen
med på tåget utan bara pliktskyldigast informerat grupperna om att en anhållan
om extra anslag var på gång. I alla fall har ministern valt att helt bortse
från de synpunkter som nämnda diskussioner gav upphov till. Inget hållbart sätt
att se till att lagtinget samfällt kan verka för Ålands bästa utan mera ännu
ett utslag av den maktpolitik som kännetecknar det styre liberalerna,
moderaterna och socialdemokraterna uppvisat under denna mandatperiod.
Till femte och sist av allt vill vi från Centerns sida peka
på att lagtinget redan beviljat ett lånefullmakt på närmare 40 miljoner för
samma bro som samma regering nu vill att samma lagting ska anhålla om extra
anslag för. Det finns all anledning för FNU att fundera på det juridiskt
hållbara i att lagtinget föreslås agera på två helt olika sätt ifråga om ett
och samma projekt.
Talman!
Ålänningarna vinner även i denna fråga på att
regeringsblocket än en gång analyserar konsekvenserna av sitt förslag. Finans-
och näringsutskottets behandling av ärendet är därför av oerhört stor betydelse.
Turerna kring den nyligen slopade fiskevårdsavgiften visar att utskottet, trots
det starka interna trycket i regeringsleden, vid behov kan fungera som
vändpunkten för en frågas fortsatta öde. Vi önskar utskottet lycka till och
hoppas som sagt att behandlingen leder till att förslaget om extra anslag
faller eller återtas eller lämnas vilande i avvaktan på resultatet av de
pågående förhandlingarna om Ålands framtida ekonoimiska system. Därefter hoppas
vi från Centerns sida på en framställning byggd på enighet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar