Centerns gruppanförande 4 juni 2018
Kommunreformen
Gruppledare Harry Jansson
Talman!
1. Centern säger absolut nej till
lagförslag nr 1 dvs. tvångslagen benämnd LL
om en reform av kommunstruktur på Åland. Centern kan inte acceptera att
kommunerna i strid med deras egen vilja ska föras samman i större enheter under
odemokratiska former och under en tidspress som är direkt osund med tanke på
att det handlar om den enskilde ålänningens rättssäkerhet och grundtrygghet.
Dessutom ska de kommuner som vill göra bästa möjliga förberedelser straffas
ekonomiskt ifall de inte uppfyller regeringsblockets orealistiska förhoppningar
om att ett samgående kan ske senast 2021.
2. Centern konstaterar att lagförslag nr
2 dvs. förslaget till kommunstrukturlag för Åland till stora delar motsvarar
den lagstiftning som idag tillämpas i Finland. Sistnämnda lagförslag är dock behäftat med brister
och direkta fel som gör att Centergruppen även till denna del vill avvakta den
kommande utskottsbehandlingen. Lagförslag nr två är som bekant inget heller
kommunerna ägnat sin tid och kraft åt att analysera och det förefaller som inte
heller ministrarna har orkat läsa igenom paragraferna före paketet överlämnades
till lagtinget. Vi återkommer från Centerns sida med synpunkter även till denna
del.
3. Centern konstaterar att regeringen
Sjögren väljer att lägga fram förslaget till tvångslag trots att samtliga
kommuner som berörs av reformen är ytterst kritiska till reformens juridiska
hållbarhet, innehåll, upplägg och till och med syfte. Den enda positiva rösten
är som väntat Mariehamns stad, som ju inte berörs av reformens negativa
konsekvenser utan till och med kan förvänta sig att tilldelas Järsö och Nåtö.
Politiken med att ensidigt gynna Mariehamns intressen fortsätter.
4. Lagförslaget och i synnerhet dess
illvilliga motiveringar om bristande kvalitet och rättssäkerhet är lika med ett
underkännande av dagens kommunala verksamhet.
5. Inom Centern – och säkert även inom
oppositionspartierna i övrigt - är vi idag många med förtroendeuppdrag inom den
kommunala sektorn som kommer att ställas inför en svår situation pga.
regeringsblockets självvådliga agerande. Ska vi sitta med i de tilltänkta
samgångsgrupperna trots att vi oroar oss för slutresultatet av tvångsreformen
och inte heller tror att den tilltänkta tvångslagen någonsin kommer att träda
ikraft eftersom den i likhet med LR:s tidigare experimentlagar inte klarar
lagkontrollen? Varför skulle vi som försvarar den kommunala självstyrelsen och
den åländska demokratin offra tid och kraft på ett projekt vi inte tror på?
6. Låt mig betona att Centergruppen
givetvis respekterar alla som tycker annorlunda och var och en väljer det som
är bäst sett ur den egna kommunens synvinkel. Men för oss inom Centerns
lagtingsgrupp som samtidigt har ledande kommunala uppdrag är vägvalet enkelt:
vi avstår från att medverka i de kommande grupperna som under tvång och
tidspress ska utarbeta de s.k. samgångsavtalen. Särskilt utgående från redan
nämnda starka tvivel om att de processer LR nu startar upp enligt gammal
lagstiftning, aldrig kommer att kunna kopplas ihop med en tvångslagstiftning,
vore det direkt märkligt att ägna sin tid åt att övertyga andra kommuner om att
det är bäst för alla att de accepterar att den nu självständiga kommunen får en
status som ungefär motsvarar ett byalag.
7. Eftersom det är betydligt viktigare
att vi tvivlare koncentrerar oss på att se till att den löpande kommunala
verksamheten fungerar till gagn för invånarna, är det bäst för alla att
grupperna befolkas med människor som både tror på tvång och samtidigt vill ta
ansvaret för utformningen av samgångsavtalen. Lycka till med att ägna juli
månad nästa år åt att i ett sista försök nå enighet om alla detaljerna i nämnda
avtal. Väl medvetna samtidigt om att de övriga kommunerna har getts rätt att
genom majoritetsbeslut ändå besluta om avtalets innehåll.
8. I mitt eget fall är jag förstås
villig att avgå som kommunstyrelsens ordförande ifall kommunfullmäktige anser
att Jomala kommun bör representeras av en ledande förtroendevald i ett läge där
bl.a. fmge-ordföranden inte kan ta del i diskussionerna.
9. Det finns trots några justeringar i
lagförslaget jfr med remissversionen, åtskilliga faktorer som särskilt LKU har
att tampas med i den kommande utskottsbehandlingen. Från Centerns sida utgår vi
faktiskt från att hela utskottet denna gång ska ta det ansvar som LO
förutsätter och faktiskt granska lagförslagets hållbarhet. Allt annat vore
tjänstefel med tanke på att LKU tidigare mot bättre vetande klarerat lagförslag
som sedermera helt väntat fällts i lagkontrollen. Frågeställningar som nu kräver
ett svar är bl.a.
- varför inte kommunerna inte hörts på det sätt gällande
kommunindelningslag stadgar? Faller tvångslagen redan här pga. av att
kommunerna inte hörts om det nu aktuella förslaget till kommunstruktur och inte
heller delgetts ett förvaltningsbeslut i frågan? Hur kan kommunerna nu ses som
parter i ett läge där de nyligen inte ansetts vara berörda?
- är det juridiskt hållbart att tvinga kommunerna till
samgångsdiskussioner utgående från ett begrepp lanserat i en ännu inte godkänd
lag?
- kan den alltför snäva tidtabellen faktiskt förenas med en kraftig
neddragning i landskapsstödet?
- kan verkligen LR tvinga på kommunerna en kommunutredare med makt
samtidigt som det finns en redan pågående lagstiftning som tvingar ihop samma
kommuner i en kommunalt samordnad socialtjänst? Kan det parallellt existera
tvingande lagstiftning som berör samma kommunala sektor?
- kan lagtinget faktiskt inta begreppet kriskommun i en lagtingslag utan
att LR ens bemödar sig om att fylla begreppet med innehåll?
- är några allmänt hållna konsekvensbedömningar tillfyllest i den största
administrativa tvångsreform som Åland någonsin skådat?
- och framför allt: hur kan regeringen Sjögren tillåtas att fritt
laborera med begreppet kommunal självstyrelse genom att å ena sidan påstå att
lagtinget fritt kan ändra på de kommunala gränserna samtidigt som det i
lagförslaget hänvisas till finska rättsfall som inte på något sätt kan jämföras
med den nu aktuella tvångslagen, dvs att lagtinget om några månader ska rita om
den kommunala kartan på det sätt som tre partier för stunden tycker att vore
bra?
10. Sammantaget innebär allt det redan
nämnda att Centern förbehåller sig rätten att i den kommande lagtingsprocessen
verka för att tvångslagen förkastas. Misslyckas vi får vi hoppas att
presidenten ännu en gång räddar Åland från regeringsblockets experimentlust.
11. Till sist: från Centerns sida
beklagar vi djupt att socialdemokrater, liberaler och moderater är på god väg
att riva upp svåra sår i ålänningarnas demokratiska själar. Tvång har aldrig passat
oss fria och jämställda ålänningar. Samtidigt är det en mängd historiska
möjligheter som nu hotar att förspillas pga LR:s makthunger och särintressen.
Flera kommuner är beredda att under frivilliga former söka sig till varandra
samtidigt som Kommunernas Socialtjänst förts till en viktig mellanetapp: en
total enighet inom Ålands Omsorgsförbund om det kommande avtalets utformning.
12. Nej bästa regeringsblocket: följ även
i denna fråga ledamot Carina Aaltonens uppmaning om timeout och fundera igen om
det är klokt att utan folkets stöd i ett val försöka pådyvla ålänningarna i 15
kommuner en tvångsreform. En reform av denna omfattning bör ha minst
kvalificerad majoritet bakom sig i detta parlament!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar