Hej!
2 december 2013 höll jag Centerns gruppanförande rörande förslaget till s.k. policy för Ålands demilitarisering och neutralisering ( D & N ). För den som vill läsa lite om åländsk närhistoria rekommenderas texten nedan!
Mvh
Harry
__________________
C-gruppen välkomnar varmt
föreliggande förslag till policy för Ålands demilitarisering och neutralisering. Liksom så mycket annat i
vår värld är det säkerhetspolitiska läget i ständig förändring och för åländsk
del ställer örikets icke-militära status särskilda krav på vaksamhet för att
möta nya utmaningar. Landskapsregeringens förslag till policy redogör på ett mycket tillfredsställande
sätt för vad dessa utmaningar består av.
För C-gruppens del hoppas vi
att den gemensamma önskan om en s.k. policy ska fortsätta att bidra till åländsk
enighet om dess slutliga utformning. Slutmålet bör underlättas dels av att
arbetet startades upp under Viveka Erikssons första regering för drygt 4 år
sedan och förs nu till beslut av sittande landskapsregering, dels av att samtliga partier har
haft och kommer att ha fortsatt möjlighet att påverka policyns utformning.
Allvaret bakom det dokument
som nu förs till lagtinget för behandling understryks förmodligen bäst av att
vi här har själva fundamentet för Ålands särställning. Med 1856-års konvention
om Ålandsöarnas demilitarisering skapades en särskild europeisk offentlig rätt som inte bara överlevt bl.a. två
världskrig, Finlands självständighet och landets EU-inträde utan t.o.m.
förstärkts av alla dessa händelser på ett remarkabelt sätt.
Det finns förstås otaliga
episoder i åländsk historia som skulle vara värda ett omnämnande en dag som
denna. Likaså många åländska aktörer som på olika sätt bidragit till att dagens
ålänningar med fog kan säga att vi lever på Fredens öar. Tillkomsten av
Ålandskonventionen år 1921 är givetvis central vid alla analyser av D & N. Jag har själv i centerns
gruppanförande valt att göra avstamp i Ålands EU-process eftersom det är en
närhistoria jag själv och många andra i detta parlament har starka personliga
minnesbilder av.
Det är ganska exakt för 20 år
sedan dåvarande lantrådet Ragnar Erlandsson och Finlands utrikesminister Heikki
Haavisto räddade EU-förhandlingarna mellan Mariehamn och Helsingfors från total
kollaps. När den åländska delegationen
vandrade in i UM:s lokaler på Skatudden hösten 1993 visste vi inte utgången av
den kommande förhandlingen. Finlands EU-förhandlingar började komma in i slutskedet
och av för mig okända skäl hade statsmakten valt att ta in Åland så sent som
möjligt i processen. Ännu en tidsförlust på axeln Mariehamn-Helsingfors – efter
mer än ett och ett halvt år av förhandlingar – eller t.o.m. en total vändning
ifråga om Ålands kommande EU-relation, hade skapat en situation vars
konsekvenser är svåra att förutse. Men på punkt efter punkt
klargjordes den åländska hållningen och på punkt efter punkt förklarade
utrikesminister Haavisto att den åländska positionen kunde accepteras. En
lättnadens dag för oss alla.
Svåraste nöten att knäcka var
inte oväntat just frågan om Ålands icke-militära status. Till den delen
utmynnade diskussionerna i en gemensam deklaration undertecknad av lantrådet
Erlandsson och utrikesminister Haavisto där Finland för första gången
deklarerade att det förstående EU-medlemskapet inte skulle påverka Ålands
folkrättsliga status.
För många av dagens åländska
politiker kanske det är svårt att föreställa sig den totala låsning som Ålands
demilitarisering och neutralisering förorsakade. Vi måste dock minnas att
EU-förhandlingarna följde direkt efter en period av allvarliga slitningar
mellan Åland och Finland. Allt beroende på att den finska marinen under
perioden 1988-1990 på allvar testade den åländska befolkningens inställning
till den fredade statusen. Marinens
härjningar i de inre åländska vikarna ackompanjerades av militära hökars
budskap om att det var dags att militarisera Åland.
Mitt i allt detta steg en
handfull idealister fram och väckte ålänningarna till insikt om att det fanns
en kamp väl värd att kämpa. En dag som denna då vi kan ägna kraften åt att
diskutera hur vi kan stärka Ålands status, finns det anledning att än en gång
tacka Barbro Sundback, numera bortgångne kyrkoherden Stefan Snellman m.fl. för
en aktion och ett mod utöver det vanliga. Många ålänningar hade önskat ha modet
att öppet demonstrera mot kanonbåten Turunmaas PR-besök i Mariehamn i augusti
1988 men bara några hade styrkan att utstå spott och spe. Här kan vi tala om en
vändpunkt i Ålands självstyrelsehistoria!
Demonstrationen blev nämligen
ett startskott för ett uppvaknande om vilket ansvar ålänningarna hade för
Ålands särställning till denna del. Thusse Eriksson har för alltid skrivit in
sig i den åländska historien som självstyrelsens kyrkstöt. Det vore inte mer än
rätt att tillskriva i synnerhet Barbro Sundback samma betydelse ifråga om
Ålands icke-militära status. Demilitariseringens kyrkstöt!
Med tanke på de rubriker och
känslor som de finska krigsfartygen skapade i slutet på 1980-talet på bägge
sidor om Skiftet är det fortfarande för mig personligen en gåta hur den nu
gällande självstyrelselagen kunde lotsas genom Finlands riksdag parallellt med
den hätska polemiken. Även president Koivisto har i sina memoarer gett uttryck
för sin bitterhet över att ålänningarna vände den finska marinen ryggen.
Uppvaknandet kring demilitariseringen och neutraliseringen resulterade dessutom förvånansvärt snabbt i att Åland övergick från att vara
ett relativt passivt objekt till att vara ett aktivt subjekt, till att bli en
aktör i allt som gäller Ålands status till denna del. Ett synligt resultat av
just denna dramatiska förändring är det nu aktuella förslaget till policy.
Jag konstaterade redan att
Finlands och därmed Ålands EU-anslutning blev en framgång på det folkrättsliga
området. Finland avgav – mer eller mindre frivilligt – en särskild förklaring
om Ålands särställning inför unionens samtliga medlemsländer 1994. Den största
framgången blev dock den s.k. preambeln eller inledningen som fogades till
Ålands EU-protokoll, helt utan Finlands vetskap!
Passusen i Ålandsprotokollet,
jag citerar: ”Med hänsyn till Ålands
särställning enligt folkrätten”, citatet slut, har gett upphov till
allehanda tolkningar under årens lopp. Idag tycks dock de flesta acceptera att
denna formulering täcker in hela Ålands status. Alltså såväl autonomin som
D&N. Jag vill dagen till ära passa på att lyfta fram nuvarande lagtingsdirektören Susanne Erikssons insats som själva upphovsmakaren till preambeln, som sedan inspirerade oss EU-förhandlare i den fortsatta processen.
Har då den finska militären
gett med sig och accepterar att Ålands särställning förblir status quo? Efter
flera för Ålands vidkommande direkt upprörande säkerhetspolitiska redogörelser
från Finlands regeringar under de senaste decennierna, tycks svaret i ljuset av
2012-års redogörelse på frågeställningen vara jakande. Även om formuleringarna
rörande Åland är korthuggna så är de ändå sakliga och placerade i sitt rätta
sammanhang.
De kommande hörandena i
självstyrelsepolitiska nämndens regi kommer säkert att leda till ytterligare preciseringar av policyns linjedragningar
men i det stora hela utgår vi från
Centerns sida från att vi nu har en strategi som kan antas enhälligt av
lagtinget.
När vi riktar blicken framåt
finns det två utvecklingsförslag som Centern gärna ser att blir föremål för
diskussioner i nästa steg. Det första är förslaget om att det anordnas en s.k. granskningskonferens vid vilken
signatärmakterna och alla andra länder som anser sig ha intresse av Åland
status bereds möjlighet att analysera tillämpningen av Ålandskonventionen.
Det är högst normalt att
internationella konventioner är föremål för dylika granskningskonferenser och
det är egentligen märkligt att vi från åländsk sida inte aktualiserat denna
möjlighet. Särskilt med beaktande av den finska gränsbevakningens balanserande
mellan civila och militära uppgifter vore det välkommet med en konferens som
klarlägger fakta.
Det andra
utvecklingsförslaget är mina kolleger i självstyrelsepolitiska nämnden ytterst medvetna: att Ålands D
& N ska ses som ett permanent arrangemang, en s.k. objektiv regim, som alla världens stater har att respektera. Det är få arrangemang i
världen som kan påräkna sig statusen som permanent och tvingande för
världssamfundet (ex. Suezkanalen). Från åländsk sida har vi all anledning att
aktivera en diskussion om hur Ålands status ska kunna erhålla detta ultimata
erkännande.
Ålandsregimen är unik både
till sin konstruktion, uppkomsthistoria och tidsutdräkt med över 150 år på
nacken. Redan 1920 ansåg Nationernas Förbunds juristkommission att en särskild europeisk rätt
skapats med utgångspunkt i det s.k. Ålandsservitutet från 1856. Ålands status
blev sedan föremål för två internationella överläggningar 1921 i Nationernas Förbunds regi.
Därefter har Ålandsregimen förstärkts av såväl nya fredsfördrag och – som
pricken över i:t – även erhållit ännu ett internationellt samfunds fullständiga
erkännande, dvs EU.
Från C-gruppens sida skulle
vi gärna se en doktorsavhandling med fokus på denna framtidsfråga. Och det vore
naturligt att lagtinget bidrar med forskningsanslag.
S l u t
S l u t
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar