onsdag 18 december 2013

Clas Ohlson lovar bot och bättring

För några dagar sedan uttryckte jag min besvikelse över att rikssvenska koncernen Clas Ohlson inlett sig åländska landstigning med att strunta i örikets svenskspråkiga tradition, bl.a. genom att skicka ut fakturor enbart på finska till åländska kunder. Detta märkliga beteende kan förklaras med att Åland hänförs till koncernens finska affärsområde (Clas Ohlson Oy)och därmed uppstår problemen.

Förutom att skriva en blogg om saken tog jag kontakt till Clas Ohlson och gensvaret har varit både positivt och snabbt. Clas Ohlson har via sin regionchef meddelat att företaget kommer att använda det svenska språket i all kommunikation på Åland. Detta innebär att radioreklamerna på finska i butiken upphört och att inga fakturor på finska skickas till Åland.

Alla företag som etablerar sig på Åland söker och beviljas i regel s.k. näringsrätt. I besluten ingår idag automatiskt en bestämmelse om att verksamheten ska bedrivas på svenska. Därmed var det naturligt för mig att ställa krav på svenskspråkig hantering från Clas Ohlsons sida.
Många ålänningar må uppfatta att svenska språket är en självklarhet i vårt lilla örike. Men jag vill för min del hävda att svenska språkets ställning är given bara så länge vi själva värnar om dess status i vardagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar